Höjde elkapacitet och bytte varmvattenberedare

on

Ständiga elavbrott, slut på varmvatten och att inte veta hur man får tag på en brandsläckare. Det var några av utmaningarna vi brottades med när vi fått tillgång till vår lägenhet i Spanien. Vi kunde inte dammsuga och använda vattenkokaren samtidigt. Och den som kom sist fick duscha kallt.

I rask följd såg vi då till att få högre elkapacitet och en ny varmvattenberedare. Vi lyckades också hitta en butik i Torrevieja som säljer brandsläckare.

Fullt utrustat kök.
Det är mycket i ett kök som drar el. Här ser vi kyl, frys, brödrost, smörgåsgrill, vattenkokare, kaffemaskin, radio, köksfläkt, spishäll, ugn, diskmaskin och mikro.

Elen gick om och om igen

Eftersom alla vitvaror i bostaden var trasiga köpte vi nya och vi köpte också apparater som inte funnits i lägenheten tidigare. Som dammsugare. Eller en diskmaskin. När vi började använda våra nya elprylar så gick elen. Om och om igen.

Den äldre änka som hade bostaden innan oss använde mycket mindre el än vi. Hon diskade för hand och städade golvet med en sopborste.

Vi kontaktade vårt elbolag Iberdrola. De skickade en elektriker som höjde kapaciteten för vår elektricitet. Det kostade drygt 300 euro samt att den fasta avgiften på elräkningen blev högre. Många har en låg kapacitet och planerar istället hur de använder sin el, för att hålla månadskostnaden lägre. Det är förmodligen bättre att tänka så, men vi valde istället att kunna använda flera apparater samtidigt.

Cylinderformad vit vattenberedare.
Här är vår nya vattenberedare. Den sitter på väggen i tvättstugan.

Byte av varmvattenberedare

Varmvattenberedaren var igenkalkad och behövde bytas. Den hade också för liten kapacitet för oss – den sista personen fick duscha kallt. Vi hade dessutom några blandare som var igenkalkade och trasiga och behövde bytas, och några som bara behövde avkalkas och rengöras. Jobbet gjordes av den trevliga man som var låssmed och bytte låsen på vår ytterdörr. I Spanien är det vanligt med hantverkare som har flera strängar på sin lyra.

Vi förmodar att han i första hand var låssmed, därför att vi fick ett visitkort där vi kunde ringa dygnet runt angående problem med lås. Men han gjorde också lite allt möjligt. Han målade väggen i vardagsrummet, bytte ut trasiga klinkersplattor och gjorde andra förbättringsjobb. Vi var lite fundersamma när han också skulle göra rörmokarjobb, men det gick bra, i motsats till den snickare som ansåg att han vet hur man kopplar in en diskmaskin.

När vi fick varmvattenberedaren installerad bad vi om en som var dubbelt så stor. Förut satt där en 40-liters, men vi räknade ut att vi behöver en 80-liters. Det har funkat bra och varmvattnet har räckt till alla även när vi varit 6 personer i lägenheten samtidigt.

Vad gäller vatten och el är vi numera noga med att ta reda på att den som gör jobbet faktiskt är rörmokare eller elektriker.

Brandsläckare och första-hjälpen-väska
På väggen i hallen har vi en brandsläckare och en första-hjälpen-väska. I taket finns en brandvarnare och i köket har vi en brandfilt.

Brandsläckare, brandfilt, brandvarnare

När vi kom till lägenheten för första gången hade vi med oss brandfilt och brandvarnare som vi köpt i Sverige. Vi hade också med oss en första-hjälpen-väska.

Brandsläckaren köpte vi på plats i Torrevieja. Hade det varit tillåtet att ta med brandsläckare i bagaget på flyget så hade vi gjort det. Men det visade sig vara farligt och därför inte tillåtet, förutom förstås de brandsläckare som redan finns ombord och är särskilt gjorda för att ha på flyg. Butiken vi hittade heter Profuego Torrevieja. Där köpte vi en 6 kg brandsläckare. Se i Google Maps var butiken ligger.

När man sedan har sin brandsläckare är det obligatoriskt att lämna in den för test av funktionen vart femte år, plus att vi förstås försöker hålla koll på när den lilla pilen i mätaren går från grönt till rött.

Hur fungerar det nu med el och vatten?

Vi har inte haft ett enda elavbrott sedan vi höjde vår kapacitet och då har vi ändå installerat ett luftvärmepumpsystem efteråt. Eluttagen är av äldre modell och vi har tagit in elektriker allteftersom för att fixa det, men all el ska vara tillräckligt modern så det är inte dags än att dra om elen.

Varmvattnet har varit fullt tillräckligt och har inte krånglat en enda gång. Däremot hade vi en vattenkris första sommaren. Vi var där tillsammans med våra vänner. Redan andra dagen försvann vattnet helt. Vi hade inget vatten på tre dagar och fick hämta i hinkar från restaurangen i samma hus för att spola i toaletten och tvätta händerna. Duscha gjorde vi hos släktingar i närheten. Det visade sig vara ett större fel. När vi nästan hade gett upp lyckades rörmokarna laga felet.

Diskho
Det är skönt nu när vattnet fungerar felfritt med kallt och varmt vatten och bra vattentryck.

I början hade vi dåligt vattentryck. Om man har långt hår vill man gärna ha lite tryck i vattnet för att kunna skölja ur schampot. Min kusin som var på besök fick gå till en salong för att få håret tvättat när hon inte fick bort schampot, själv samlade jag ihop vatten i en hink.

Vi hade rörmokare på besök ett antal gånger men ingen hittade något fel. Någon tyckte vi var bortskämda från Sverige med bra vattentryck.  Till slut visade det sig att det var fel i rören på taket där vattnet kom in i huset. När även det var lagat har vi inte haft minsta problem med vattentrycket.

Det är en erfarenhet som vi delar med många andra som köper begagnad lägenhet eller hus i Spanien, att det brukar krävas en del ingrepp för att få elektricitet och vatten att fungera som man vill. Nu när allt fungerar bra tänker vi inte längre på att vi hade problem med elavbrott eller dåligt vattentryck i början.

Fler blogginlägg om att renovera lägenhet i Spanien

Första veckan renoverade vi dygnet runt

Fotografier: familjens privata, elmätarbild från Pixabay

3 kommentarer Lägg till din

  1. Maria skriver:

    Hej, kul att läsa om er dröm i Spanien, vi har nyligen köpt radhus i Torreveija och har problem med att elen bryts hela tiden (säkert också för att vi använder för många apparater samtdigt) Har försökt att kontakta vårt elbolag Iberdrola men har svårt att få fram mitt problem.
    Vi har idag avtal på 5,75kW. (vet ej om detta är tillräckligt)
    Hade varit intressant att höra vad ni har för kapacitet och hur mycket mer det kostade.
    Hälsningar,
    Maria

    1. Kia skriver:

      Hej Maria! Kul med radhus i Torrevieja, grattis! Nästan alla nordbor som kommer till Spanien råkar ut för samma sak – att elen går hela tiden. Vi uppgraderade till 6,9 kW och det räcker för våra behov, vi skulle inte klara oss med 5,75. Iberdrola skickade en elektriker som uppgraderade vårt elskåp på något sätt, har för mig att det kostade 300 euro. Sedan kostar det också mer per månad, minns inte vad det kostade från början. Det bästa är nog att gå personligen till Iberdrolas kontor på Calle Concordia 5 och förklara er situation. Säg att ni behöver uppgradera ”potencia” och fråga vad de rekommenderar. Berätta att ni använder flera apparater samtidigt, det är för vissa ett lite underligt koncept, att man inte använder en grej i taget för att spara el. Lycka till 🙂 Mvh, Kia

  2. Maria skriver:

    Hej, tack för svar, då försöker vi med detta 😅
    Ha en fin dag,
    Maria

Lämna ett svar till Maria Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *